رشد جمعیت یکی از فاکتورهای مهمی است که امروزه واژه ی سرعت را در تمامی عرصه های صنعت از جمله صنعت ساخت و ساز، پرمصرف کرده است. سرعت در ساخت پروژه های ساختمانی نقش مهمی در صرفه های اقتصادی دارد. اما فقط صرفه ی اقتصادی نیست که برای معماران نوین شهرسازی اهمیت دارد. کیفیت و زیبایی سازه از عوامل مهم در پیشبرد اهداف اقتصادی به شمار می آید. بنابراین، روش های نوین طراحی و ساخت مصالح که فاکتور سرعت را در ساخت و ساز لحاظ کنند از اولویت بهتری برخوردارند. دال هالوکور یکی از مدرن ترین مصالحی است که این فاکتور را به سازه ها هدیه می دهد. دال هالوکور، تیرچه ی بتنی مجوف پیش تنیده ای است که کیفیت در ساخت و ساز، زیبایی و سرعت را باهم ارائه می دهد.

معرفی کامل هالوکور یا دال بتنی پیش تنیده

یکی از انواع مصالح ساختمانی که از آن برای ساخت سقف ها استفاده می شود، هالوکور است که در واقع نوعی دال بتنی پیش تنیده ی مجوف به شمار می آید و در تولید آن فولاد و بتن به کار رفته است.

هالوکورهای تولیدی در صنایع بتنی پیش تنیده آسا به صورت مجوف(سوراخدار) و با استفاده از تکنولوژی پیش تنیدگی بتن تولید می شوند. استفاده از این تکنولوژی علاوه بر ایجاد مقاومت خمشی بسیار زیاد موجب کاهش وزن هالوکور به علت عدم استفاده از میلگرد می‌گردد، که این امر موجب کاهش قیمت هالوکور نسبت به دیگر انواع هالوکور می‌شود.

ایجاد سوراخ در هالوکور به علت کاهش بار مرده بتن جهت افزایش مقاومت سازه هالوکور و سهولت در حمل و نقل است. از این سوراخ ها به عنوان محل عبور تاسیسات می‌توان استفاده کرد. این صنایع افتخار دارد برای استفاده از هالوکور (دال) در مصارف مختلف ساختمانی و ترافیکی امکان طراحی و تولید انواع هالوکور (دال پیش تنیده) صنعتی با ابعاد و مقاومت های مختلف را دارد.

یک نمونه آزمایش بارگذاری از هالوکور تولیدی این صنایع در محوطه کارخانه انجام شده و همانگونه که در شکل مشاهده می‌کنید علی رقم بارگذاری 20 تن بر روی یک نمونه هالوکور 4 متری تولیدی این صنایع، هیچگونه قوس و یا ترک خوردگی مشاهده نشده که این نشان از مقاومت و کیفیت بالا، هالوکورهای تولیدی این صنایع می باشد.

جهت اطلاع از قیمت هالوکور و دال پیش تنیده با شماره 09125667817 تماس بگیرید. 

هالوکور

کاربرد هالوکور یا دال بتنی پیش تنیده

دال بتنی پیش تنیده یک عضو سازه ای در ساختمان ها است. دال‌ پیش تنیده افقی بتنی مسلح، معمولا دارای ضخامتی بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر می باشند و عموما در سقف طبقات استفاده می شوند. از هالوکورهای نازک‌تر نیز به عنوان سنگ‌فرش استفاده می‌کنند. در  ساختمان‌های مسکونی و صنعتی، هنگام ساختن طبقه هم‌کف، از پی و یاخاک زیر ساختمان، به عنوان تکیه‌گاه برای دال‌های بتنی پیش تنیده ضخیم استفاده می‌شود.

در ساختمان‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها نیز با قرار دادن دال بتنی پیش تنیده کم‌ ضخامت در بین قاب‌های فولادی، سقف هر یک از طبقات را درست می‌نمایند. در نقشه‌های فنی، برای نشان دادن هالوکورهای بتنی مسلح، به اختصار از «r.c.slab» یا «.r.c» استفاده می‌ کنند. در این جا دو موضوع مهم و اساسی دربارهٔ حرارت و گرما وجود دارد. نخستین مورد مربوط به عایق‌کاری کف می باشد.

در سبک معماری که در گذشته رواج داشت، تیرچه های پیش تنیده در کف واحد کارگذاشته می شده اند که این روش باعث می شد تا ساختمان دمای خود را از دست بدهد. رفته رفته با پیشرفت فناوری در صنعت معماری، مهندسان به این نتیجه رسیدند که به کار بردن تیرچه های پیش تنیده ی مجوف در سقف ها و بر روی بلوک های یونولیتی پلی استایرنی علاوه بر حفظ دمای ساختمان، بر کاهش وزن سازه نیز اثر دارد. همچنین مجوف بودن این دال ها باعث می شود تا به راحتی لوله های مربوط به تاسیسات ساختمان در آن ها کار گذاشته شوند. هر چند که در حال حاضر در ساخت سازه هایی که حفظ دما در آن ها اهمیتی ندارد، دال های پیش تنیده ی غیر عایق به کار می روند.

جهت اطلاع از قیمت هالوکور و دال پیش تنیده با شماره 09125667817 تماس بگیرید. 

در این موارد دال بتنی پیش تنیده را به طور مستقیم بر روی لایه سنگی قرار می‌دهند که این لایه، دمای هالوکور را در طول سال حفظ نموده، گرمایش و سرمایش ساختمان را تامین می‌نماید. مورد دوم، جرم حرارتی بالای آن است که در دیوارها، کف‌ها و جاهایی که بتن در داخل پوشش حرارتی قرار می‌گیرد، کاربرد دارد.

یکی از مزیت هایی که برای دال هالوکور شمرده شده است بهبود دمای ساختمان در طول شبانه روز است. بتن در شرایط معمولی هم دیر گرم می شود و هم این که خیلی طول می کشد تا گرمای خود را از دست بدهد. بنابراین استفاده از دال هالوکور باعث می شود تا سازه در طول روز دمای کمتری داشته (به خصوص در نواحی کویری و جنوبی کشور) و در شب ها دمای متعادل تری نسبت به روز داشته باشد.

هالوکور

روش های طراحی هالوکور

طراحی برای افزایش نسبت مقاومت به وزن هالوکورها، تعدادی روش طراحی وجود دارد. در همهٔ این طرح‌ها، سطح بالایی دال پیش تنیده به صورت مسطح و صاف بوده و سطح پایینی نیز به حالت‌های زیر ساخته می‌شوند:

انواع حالت های ساخت هالوکور

موج دار: درروش تولید دال هالوکور موج دار، عملیات بتن ریزی بر روی سینی های موج دار فولادی صورت می گیرد. در دال بتنی ساخته شده با چنین روشی، میزان متعادلی از مقاومت و همین طور خمش نسبت به وزن دال مجوف پیش تنیده به کار برده شده است. دال هایی که این چنین تولید می شوند در یک سمت کوتاه و از یک جهت به  یک راستای دیگر کار گذاشته می شوند.

هالوکور دندانه‌ای (یک‌طرفه) که مقاومت قابل توجهی در یک جهت دارد.

هالوکور کلوچه‌ای (دوطرفه) که در هر دو جهت، دارای مقاومت بالایی هستند.

کار گذاشتن میلگردها در تیرچه های پیش تنیده ی یک طرفه که از آن به عنوان یک لنگر مقاوم و تقویت کننده استفاده می کنند، فقط و فقط در یک سمت کوتاه ضرورت دارد. این به این خاطر است که در یک راستای کوتاه مقدار کمی لنگر وجود دارد که به راحتی می توان آن را ندید گرفت. اگر در محاسبات میزان اندازه گیری شده ی طول سمت بند به سمت کوتاه بیشتر از 2 عنوان شود، دال هالوکور را می شود یک طرفه گذاشت. در حالی که در هالوکورهای دو طرفه، در هر یک از دو راستا، سازه نیازمند یک لنگر مقاوم تقویت کننده است.

در صورتی که طول سمت بلند نسبت به طول سمت کوتاه از 2 کمتر باشد، لازم است در طراحی  که برای میلگردها صورت می گیرد، لنگر برای هر دو سمت مورد بررسی قرار بگیرد. کار تولید سنگ دال بتنی (تیرچه ی بتنی پیش تنیده) را که برای یک سازه سفارش می دهند، به دو حالت می توان اجرا کرد:

هالوکور

حالت های اجرای دال بتنی پیش تنیده

در محل و یا به صورت پیش ساخته. تیرچه های بتنی پیش تنیده غالبا در کارگاه های پیش تنیدگی طراحی و تولید می شوند و سپس آن ها را به محل اجرای سازه انتقال داده تا در سقف ها و در میان تیرهای کار گذاشته شده در سقف ها نصب کنند.

چنین تیرچه های پیش تنیده ای را در کارخانه های پیش تنیدگی و به نام  دال پیش تنیده ی صنعتی می سازند و یا در کارگاه های پیش تنیدگی به صورت پس تنیده و یا حتی به صورت تنیده نشده تولید می کنند. یکی از ضرورت هایی که باید برای این دال های پیش تنیده مد نظر داشت، تکیه گاه آن ها است که باید ابعاد آن دقیق محاسبه شده و تولید شود تا تیرچه ی پیش تنیده کاملا دقیق و اصولی در محل مورد نظر نصب شود. اگر قرار است دال بتنی پیش تنیده را در سر همان کارگاه ساختمانی تولید کنند، از یک سری قالب های مخصوص پیش تنیدگی  برای عملیات بتن ریزی در آن ها استفاده می کنند.

در تولید تیرچه ی بتنی پیش تنیده ی مسلح، میلگردهای تقویت کننده ی تیرچه را پیش از اجرای عملیات بتن ریزی در قالب مخصوص می گذارند. در این حالت برای ثابت نگهداشتن آرماتورها در قالب ها، ابزار مخصوصی را به کار می گیرند تا بتن تقویت کننده میلگردها را بپوشاند. یکی از روش های کار گذاشتن دال هالوکور در کف سازه ها، استفاده از خود دیوارها به عنوان یک قالب برای اجرای عملیات بتن ریزی است. در روش اجرای هالوکور سقف، برای بتن ریزی، قالب هایی سینی مانند به کار می روند که با داربست های موقتی آن را حفظ کرده اند و پس از این که بتن خودش را گرفت، داربست ها برداشته می شوند.

قالب‌ها، عموما از صفحات و قطعات چوبی، پلاستیکی و یا فولادی ساخته می‌شوند. در پروژهای ساختمانی تجاری، معمولا برای بالا بردن کیفیت کار، از قالب‌ها پلاستیکی و فولادی استفاده می‌ کنند. در حالی که در ساخت‌وسازهایی با بودجهٔ کم استفاده از قطعات چوبی، بسیار رایج می باشد. در برخی از موارد احتیاجی به استفاده از قالب نیست. بطور مثال در دال‌های کف که توسط آجر یا دیوارهای پی احاطه شده‌اند، دیوارها به عنوان کناره‌های سینی قالب عمل می‌ نمایند.

ساخت دال بتنی به‌ چه‌صورت است؟

دال هالوکور، تیرچه ی بتنی پیش ساخته ی مجوفی است که آن را به دو حالت در کارگاه ها به صورت پیش ساخته و یا در سر پروژه ی ساختمانی توسط قالب های مخصوص برای بتن ریزی می سازند. قالب هایی که در ساخت دال هالوکور در محل به کار می روند بیشتر پلاستیکی، چوبی و یا حتی از جنس فولاد می باشند. هالوکورهایی که با قالب های فولادی یا پلاستیکی ساخته می شوند کیفیت بهتری دارند. لازم به ذکر است که خط تولید دال هالوکور از نوع پیش ساخته در کارگاه های پیش تنیدگی و با استفاده از دستگاه های اتوماتیک پیش رفته است و پیش از ساخت توسط ماشین آلات سنگین به محل اجرای پروژه ی ساختمانی حمل می شوند.

انواع دال بتنی از لحاظ انتقال بار

دال بتنی یک‌ طرفه

اگر دال بر روی دو لبه قرار بگیرد و در اگر نسبت دهانه بزرگ‌تر به دهانه کوچک‌تر بیش‌تر از 2 باشد انتقال بارهای وارده در این دال به‌صورت طولی است و اگر دال از تکیه‌گاه، چهار ضلع را پشتیبانی کند این دال یک طرفه ‌می‌باشد.

دال بتنی دو طرفه

اگر دال به‌وسیله‌ی تکیه‌گاه در چهار ضلع خود پشتیبانی شود و اگر نسبت دهانه بزرگ‌تر دال نسبت به دهانه کوچک‌تر آن از 2 کمتر باشد آرماتور‌های اصلی در این دال در دو طرف اجرا شده و این دال بتنی دو طرفه می‌باشد.

سقف دال بتنی-اصلا دال بتنی برای چه چیزی استفاده میشود؟

انواع دال بتنی

دال بتنی تخت

این دال بتنی در دسته‌‌ی دال بتنی‌های توپر قرار گرفته و هیچ‌گونه تیری در آن وجود ندارد. در دال بتنی‌های تخت ستون‌ها به‌وسیله‌ی دال تخت به یکدیگر متصل می‌شوند و اجرای این دال آسان‌ است چرا که اجرای قالب‌بندی و آرماتوربندی آن آسان می‌باشد همچنین هزینه‌ی اجرای این دال نسبت به دال‌های دیگر پایین‌تر بوده و این‌دال‌‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری مناسبشان طراحی مناسب‌تری را ایجاد می‌کنند.

دال بتنی با تیر

در این دال بارهای وارده به صورت دوطرفه به تیرهای عمود بر هم انتقال پیدا می کنند و بعد از آن از طریق تیر به ستون‌ها انتقال پیدا می‌کنند.

دال بتنی مشبک

در این دال بتنی با افزایش دهانه دال ضخامت آن نیز افزایش می‌یابد و سقف وافل نمونه‌ای از دال بتنی مشبک به‌حساب می‌آید.

دال بتنی قارچی یا کتیبه‌ای

اگر میزان ضخامت دال تخت را به‌صورت پله‌ای افزایش دهیم دال ایجاد شده دال کتیبه‌ای است و از این دال معمولا جهت کف‌هایی با بارهای سنگین مانند ساختمان‌های صنعتی، انبارها، پارکینگ‌های طبقاتی و… استفاده می شود.

دال بتنی مجوف یوبوت

این دال از دو لایه بتن ساخته شده و فاصله‌ی بین این دو لایه با بلوک توخالی یوبوت پر می‌شود و این بلوک‌های توخالی در اصل جایگزینی برای بتن غیرسازه‌ای است.

دال بتنی کوبیاکس

این دال بتنی از نوع دال بتنی‌های دو طرفه بوده و مشابه دال بتنی مجوف است و از دو لایه بتن ساخته شده است و تفاوت آن با دال بتنی مجوف این است که دراین دال به‌جای هسته‌ی بتن مرکزی از گوی‌های توخالی استفاده می‌شود که جنس این گوی‌ها از پلی‌اتیلن بازیافتی یا پلی‌پروپلین می‌باشد.

نکات پرداخت و عمل آوری دال بتنی

۱) برای پرداخت دال بتنی به نیروی انسانی کافی نیاز می‌باشد تا با توجه به شرایط جوی و دمای بتن پرداخت به شکل صحیحی انجام شود.
۲) ظرفیت باربری یکنواخت زمینی که قرار است دال بر روی آن‌ اجرا شود حائز اهمیت می‌باشد.
۳) مرطوب کردن سطح زمین قبل از بتن ریزی و خشک بودن زمین هنگام عملیات بتن ریزی ضروری است.
۴) قبل از عملیات تراز کردن باید توجه داشت که بتن در سطح وسیع پخش نشود.
۵) قالب‌های جداکننده‌ی میانی و قالب‌های کناری باید تا حد ممکن مستحکم و قوی باشند زیرا این قالب‌ها باید قابلیت تحمل وسایل تراز کننده ارتعاشی و مکانیکی را دارا باشند.

معرفی سقف دال بتنی

روش‌های پرداخت دال بتنی

تراز کردن دال بتنی
T کشی یا شمشه کشی
لبه کشی و درزکشی
تخته مالی
ماله کشی

سقف دال بتنی چه مزایایی دارد؟

اجرای سقف دال بتنی مزایای بسیاری دارد از صرفه جویی در میزان استفاده از مصالح گرفته تا مقاومت در برابر حرارت، طول عمر بالا، سرعت اجرای مناسب، مقاومت در برابر عواملی مانند زمین لرزه، خزش قابل قبول و مقاومت برشی و خمشی بالا و…

سقف دال بتنی چه معایبی دارد؟

استفاده از این سقف در ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فولادی هستند توصیه نمی‌شود.
این سقف نسبت به سایر سقف‌ها وزن بالاتری دارد.
مقاومت کششی این سقف پایین است.

جهت اطلاع از قیمت هالوکور و دال پیش تنیده با شماره 09125667817 تماس بگیرید. 

مزایای استفاده از سقف هالوکور در سازه ها:

مزایای به کارگیری سقف هالوکور در سازه ها شامل نکاتی می شوند که در زیر به صورت اجمالی آورده ایم:

-استفاده از سقف های هالوکور دارای کاربرد اقتصادی بوده و برای سازنده به صرفه می باشد:

دیگر سیستم های سقفی همچون تیرچه بلوک یا سقف های با تیرآهن و … امروزه هزینه های بسیار زیادی را روی دست سازنده و پیمانکار سازه می گذارد. استفاده از سقف های هالوکور از نظر اقتصادی یک کار بهینه به شمار می آید. چرا که در این روش دیگر نیازی برای شمع بندی سازه، قالب گذاشتن برای سقف، میلگرد گذاری و بتن ریزی  در سر ساختمان و سازه نیست و این امر خود در کاهش هزینه های سازه نقش مهمی ایفا می کند.

کاهش وزن سازه با سقف هالوکور

-پایین آمدن وزن نهایی سازه و ساختمان با سقف های هالوکور یکی دیگر از مزیت های استفاده از سیستم هالوکور می باشد:

بلوک ها و قطعه های هالوکور سوراخ سوراخ هستند و این خود به کاستن از وزن مرده ی سازه کمک می کند. بقیه ی انواع سقف ها به دلیل بتن ریزی کامل حجم عظیمی از بار را به ساختمان تحمیل می کند که پیامدهای ناگواری نیز می تواند در هر حادثه ای برای ساکنین آن سازه و ساختمان داشته باشد.

کاهش ضخامت کف با هالوکور

-ضخامت ساخت کف در روش هالوکور بسیار کاهش می یابد:

قطعه های هالوکور، مجوف هستند و از این سوراخ ها برای عبور دادن سیم ها و لوله های مورد نیاز در تاسیسات و برق کشی سازه و ساختمان استفاده می شود. همین امر باعث می شود کف ساختمان در سیستم هالوکورضخامت کمتری نسبت به دیگر سیستم های اجرایی کف داشته باشد.

افزایش امنیت ساختمان

-به کارگیری سیستم سقف هالوکور میزان امنیت در سازه و ساختمان را بالاتر می برد:

سقف های هالوکور از وزن کمتری نسبت به دیگر انواع سیستم های کاربردی سقف وکف برخوردارند. این مساله باعث می شود بار مرده ی سازه کاهش چشمگیر پیدا کرده و در حوادث غیر مترقبه تلفات جانی کمتری برای ساکنین پیش بیاید.

ارتفاع یکسان طبقات سازه

-در سیستم هالوکور طبقات در یک سازه با ارتفاع های یکسان قابل افزایش می باشند:

 در روش اجرای سقف هالوکور ، برخلاف دیگر سیستم های اجرایی سقف و کف ، آویز تیرها و تیرچه ها حذف می شود . همچنین به دلیل مجوف بودن قطعات هالوکور ، ضخامت کف در هر طبقه نیز کاهش نسبی پیدا می کند. بر همین اساس ارتفاع هر طبقه به صورت مفید محاسبه شده و می توان به تعداد طبقات سازه نیز با توجه به این مطلب افزود.

عایق سازی طبقات سازه با هالوکور

-به کارگیری سقف هالوکور به نوعی کار عایق سازی طبقات سازه را به انجام می رساند:

قطعات به کار گرفته شده در سقف های هالوکور به دلیل توخالی و مجوف بودن می توانند نقش یک عایق صوتی – حرارتی مناسب را برای ساختمان ایفا نمایند. به این ترتیب در چنین سازه هایی در هنگام سرما و گرما دمای داخل طبقات تغییری نخواهد کرد و این امر به مصرف سوخت و انرژی کمک قابل توجهی می کند.